Egenkontrollprogram - försäljning av tobaksvaror, e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter m.m.
Den här tjänsten kräver inloggningDu som tänker sälja tobaksvaror/ e-cigaretter och påfyllningsbehållare/ tobaksfria nikotinprodukter till konsumenter ska utöva egenkontroll över att försäljningen sker i enlighet med bestämmelserna i gällande lagstiftning. Du ska dokumentera kontrollen av verksamheten i ett egenkontrollprogram som är anpassat för din verksamhet. Det är näringsidkaren, det vill säga den som äger verksamheten, som ansvarar för att det finns ett egenkontrollprogram. Programmet bör bland annat beskriva försäljningsställets rutiner för att kontrollera ålder, marknadsföring och märkning.
Bifogas vid ansökan/ anmälan
Ett egenkontrollprogram fungerar som stöd för dig som näringsidkare i egenkontrollen och är ett viktigt underlag för kommunen vid en tillsynskontakt. När du anmäler försäljning av eller ansöker om tillstånd för försäljning av tobaksvaror/ e-cigaretter och påfyllningsbehållare/ tobaksfria nikotinprodukter till kommunen ska du samtidigt bifoga en kopia av ditt egenkontrollprogram.
Förslag på egenkontrollprogram
Denna e-tjänst är ett förslag på och stöd i vad ett egenkontrollprogram kan innehålla och du kan fylla i denna digitalt genom e-tjänsten och skicka in som bilaga till din ansökan. Det finns även en version i papper under menyn "blanketter" till höger på sidan som kan skrivas ut och fyllas i och lämnas in eller bifogas med anmälan/ansökan. Du kan även göra ett eget egenkontrollprogram.
Informationsmaterial
Åldersgränsdekaler samt utbildnings- och informationsmaterial om tobaksvaror/ e-cigaretter och påfyllnadsbehållare/ tobaksfria nikotinprodukter finns att beställa på Folkhälsomyndighetens webbplats.
Kommunikation via e-tjänst
Genom att använda vår e-tjänst godkänner du att kommunicering i ditt ärende kan ske genom e-tjänsten. Notifieringar om nya meddelanden sker via sms och/eller e-post.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du en fråga eller en synpunkt på hur vi behandlar dina uppgifter vänder du dig i första hand till den verksamhet som behandlar uppgifterna. Är du inte nöjd med den åtgärd som vidtas så kontaktar du Trosa kommuns dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@trosa.se eller via Trosa kommuns växel: 0156-520 00.
Om du fortfarande inte är nöjd med hur Trosa kommun behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, besök www.imy.se
Personuppgiftsansvarig
MIljönämnden
trosa@trosa.se
Frågor om e-tjänsten
Miljökontoret
miljokontoret@trosa.se
0156- 52000 vxl
www.trosa.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om försäljningsställe
- Åldersgräns och kontroll av ålder
- Stöd och utbildning till personal
- Krav på information, varningstexter m.m.
- Marknadsföring
- Avvikelser
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in