Enskild avloppsanläggning
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om att anlägga en enskild avloppsanläggning för upp till 200 pe (personekvivalenter). Du kan också ansöka/anmäla om ändringar på din nuvarande anläggning.
I e-tjänsten kan du ansöka om följande
- Ansökan om inrättande av avloppsanläggning för vattentoalett (WC) + bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
-
Ansökan om inrättande av sluten tank för vattentoalett (WC)
-
Anmälan/ansökan om inrättande av avloppsanläggning för bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
-
Anmälan om ändring av befintlig avloppsanläggning
Dokument till ansökan
När du ansöker om ett enskilt avlopp så finns det flera dokument som behöver bifogas ansökan. Du kan bifoga dokumenten direkt i e-tjänsten eller skicka de med post.
På situationsplanen ska följande framgå
-
Förslag till placering och utformning av avloppsanläggningen (tänk på att alla delar i avloppsanläggningen ska vara utritade)
-
Fastighetsgränser och tillfartsväg
-
Uppställningsplats för slamtömningsfordon
-
Befintliga och/eller planerade byggnader på fastigheten
-
Egen befintlig eller planerad vattentäkt
-
Eventuell energibrunn (bergvärme) inom 50 meter från avloppsanläggningen
-
Andra vattentäkter inom 200 meter från avloppsanläggningen
-
Skala
-
Avstånd till vattendrag/sjö inom 100 meter från avloppsanläggningen
På sektionsritningen ska följande framgå
-
Avloppsanläggningen i tvärsnitt med höjd- och lutningsförhållanden.
-
Avstånd till markytan och grundvattenytan, eller berg, ska framgå.
-
Är någon av reningsstegen så kallade markbaserade reningssteg (infiltration eller markbädd) ska också följande framgå:
- Lutning på spridnings- och dräneringsrör
-
Anordningens och omgivningens höjdnivåer
-
Tjockleken och kornstorlek på anordningens olika lager
-
Placering av spridnings- och dräneringsrör
-
Befintlig marknivå
-
Nivå till högsta grundvattenyta och berg om dessa påträffas vid provgrävning
-
På vilken nivå (djup) som infiltrationen eller markbädden ska placeras
Teknisk beskrivning/information från tillverkaren om anläggningen - vid minireningsverk, fosforfällor, kompaktfilter/biomoduler etc.
Kornfördelningsdiagram/siktkurva/perkolationstest, om du ska anlägga en infiltrationsanläggning.
När du har ansökt
Efter att vi har fått in din ansökan eller anmälan kommer vi kontakta dig för att boka in ett platsbesök. Vid platsbesöket gör vi en bedömning av den planerade avloppsanläggningen och dess placering, vi bedömer även vilka skyddsnivåer för hälsoskydd och miljöskydd som gäller på fastigheten. När en ansökan är komplett har vi en handläggningstid på cirka fyra-sex veckor, tänk på att handläggningstiden kan bli längre om ansökan/anmälan inte är komplett.
När din ansökan eller anmälan är komplett och bedöms som godtagbar, meddelar kommunen tillstånd för anläggningen. Observera att du inte får börja gräva för avloppsanläggningen innan du fått ett beslut från kommunen och detta beslut vunnit laga kraft.
Avgift
För handläggning i ärendet tar vi ut en avgift enligt taxa som är beslutad av kommunfullmäktige.
För dig som inte har e-legitimation eller som har skyddad identitet
För att använda vår e-tjänst krävs det att du har en e-legitimation. Om du saknar en e-legitimation kan du läsa mer om de olika alternativen på e-legitimation.se.
Du kan även ansöka om avlopp genom att ladda ner vår pappersblankett. Blanketten ska sedan fyllas i och skicka in via post eller e-post. Om du har skyddad identitet ska du alltid söka via pappersblankett.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Beslut innehållande namn, adress och fastighetsbeteckning kan komma att skickas med e-post till den entreprenör ni valt för att utföra arbetet/ installationen.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du en fråga eller en synpunkt på hur vi behandlar dina uppgifter vänder du dig i första hand till den verksamhet som behandlar uppgifterna. Är du inte nöjd med den åtgärd som vidtas så kontaktar du Trosa kommuns dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@trosa.se eller via Trosa kommuns växel: 0156-520 00.
Om du fortfarande inte är nöjd med hur Trosa kommun behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, besök www.imy.se
Personuppgiftsansvarig
Miljönämnden
trosa@trosa.se
Miljökontoret
miljokontoret@trosa.se
0156-520 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Frågor om anläggningen
- Frågor om bostaden
- Kontaktuppgifter
- Entreprenör
- Bifoga filer
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in