Ansökan om delad faktura

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

När vårdnadshavare har olika folkbokföringsadresser och båda har behov av barnomsorg kan ni ansöka om delad faktura. Delad faktura innebär att ni får varsin faktura baserad på den sammanlagda inkomsten i respektive vårdnadshavares hushåll. De sammanlagda avgifterna kommer aldrig överstiga maxavgiften (se debiteringstabell).

Tänk på att båda vårdnadshavares barnomsorgsavgift påverkas av varandras inkomstuppgift. Därför är det viktigt att ni alltid lämnar aktuell inkomstuppgift samt schema i barnomsorgswebben.

Uppsägning av plats görs av respektive platsinnehavare i barnomsorgswebben (1 månads uppsägningstid). Om en av vårdnadshavarna säger upp sin del av platsen övergår hela platsen och hela betalningsansvaret för platsen till den andra vårdnadshavaren.

Om man inte ansöker om delad faktura och har olika folkbokföringsadresser fortsätter avgiften baseras på bådas inkomstuppgifter. Den som står som fakturamottagare är den som får belopp tillgodo eller blir efterdebiterad vid den årliga inkomstkontrollen.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa