Klagomål - hälsoskydd/ miljöskydd
Den här tjänsten kräver inloggningOm du vill framföra ett klagomål på något som gäller hälsoskydd eller miljöskydd görs det i denna e-tjänst. Det kan gälla buller, skällande hundar, bostadsklagomål, avlopp/ slam, nedskräpning, övergivet fordonsvrak och liknande. Försök att ge så utförlig information och beskrivning av ärendet som möjligt. Gäller klagomålet en hyresfastighet så ska du först klaga till hyresvärden innan du kontaktar oss. Gäller klagomålet en granne så rekommenderar vi att du själv först kontaktar din granne och försöker lösa problemet. För klagomål rörande trängsel, läs mer nedan.
Vad händer sedan?
När vi får in ett klagomål kontaktar vi den som orsakar störningen med ett brev såvida det inte är akut. Den som ansvarar har då chans att åtgärda problemet eller störningen.
Akuta ärenden
Vid akuta ärenden såsom utsläpp (t ex oljespill) eller förbjuden eldning försöker vi om möjligt åka ut direkt så åtgärd kan sättas in. Ring 0156-52000 och be att få bli kopplad till en handläggare på miljökontoret. Ange gärna fastighetsbeteckning eller adress för platsen för utsläppet eller eldningen.
Vilda djur
Gäller klagomålet ett skadat vilt djur och du behöver komma i kontakt med kommunjägaren ring 0156-52000 för vidare hjälp. Mer information om vilda djur finns på vår hemsida: Vilda djur
Vill du vara anonym?
Tänk på att det inte går att vara anonym i e-tjänsten. Vill du vara anonym kan du ringa till miljökontoret på 0156-52000 via en telefon med hemligt nummer. Väljer du att vara anonym kan du inte få någon återkoppling i ärendet. Handlingar som kommer in eller uppstår i ärendet är normalt sett offentliga handlingar och kan begäras ut av allmänheten.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du en fråga eller en synpunkt på hur vi behandlar dina uppgifter vänder du dig i första hand till den verksamhet som behandlar uppgifterna. Är du inte nöjd med den åtgärd som vidtas så kontaktar du Trosa kommuns dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@trosa.se eller via Trosa kommuns växel: 0156-520 00.
Om du fortfarande inte är nöjd med hur Trosa kommun behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, besök www.imy.se
Personuppgiftsansvarig
Miljönämnden
trosa@trosa.se
Frågor om e-tjänsten
Miljökontoret
miljokontoret@trosa.se
0156-52000 vxl
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Vad gäller ärendet?
- Beskrivning av störningen/ problemet
- Kontaktuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in