Anmälan ändrade ägarförhållanden - alkohol
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan om ändrade ägarförhållanden för verksamhet med serveringstillstånd
Kostnaden för anmälan om ändrade ägarförhållande är enligt taxa 5 000 kr om ändringen avser delägare mindre än 50 % och 12 000 kr om ändringen avser delägare 50 % eller över.
Anmälan ska göras av behörig firmatecknare och följande handlingar ska bifogas:
1. Registreringsbevis
Om (nytt) registreringsbevis inte finns kan en nyregistrering/ändringsanmälan till patent- och registreringsverket (PRV) bifogas i stället (registreringsbeviset får då skickas in som komplettering).
Om ändringsanmälan lämnas in måste även eventuell generalfullmakt bifogas.
2. Ägarförhållanden
Ägarförhållanden ska vara styrkta. Är sökanden ett aktiebolag kan exempelvis bolagsstämmoprotokoll eller aktiebok bifogas. Är det frågan om ett handelsbolag eller kommanditbolag kan förhållandena styrkas genom bolagsavtal.
Om bolaget ingår i en koncern bifoga gärna en organisationsskiss där ägarförhållandena mellan de förekommande bolagen framgår samt vilka fysiska personer som slutligen är ägare.
3. Tidigare affärsverksamhet
Detta redovisas genom att samtliga (nya) ägare, styrelsemedlemmar, firmatecknare och eventuella övriga företrädare för bolaget bifogar utdrag från Bolagsverkets näringslivsregister av vilket tidigare uppdrag framgår (s k bevis om uppdrag som funktionär) .
Om någon företrädare varit inblandad i konkurs ska förvaltarberättelse och personlig redogörelse för omständigheterna kring konkursen lämnas in.
4. Köpeavtal
Som börjar gälla när de nya bolagsmännen är godkända av tillsynsmyndigheten.
5. Kunskap i alkohollagen
Här efterfrågas de nya ägarnas kunskap i alkohollagen och även tidigare erfarenhet av alkoholservering och/eller utbildning vid restaurangskola. Sökanden ska genom att avlägga ett prov visa att han eller hon har de kunskaper om lagen och anslutande föreskrifter som krävs för att på ett författningsenligt sätt utöva serveringsverksamheten.
6. Personbevis och skuldfrihetsintyg
På samtliga nya personer i bolaget.
7. Verksamhetsinriktning
Om restaurangens inriktning ändras med anledning av att nya ägare tillkommit, bifoga uppgifter om matutbud (ordinarie matsedel och eventuell nattmatsedel), dans, underhållning, målgrupp etc.
8. Verifiering av köpet
Dokumentation för hur köpet har finansierats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Handläggare tillståndsenheten Nyköpings kommun.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du en fråga eller en synpunkt på hur vi behandlar dina uppgifter vänder du dig i första hand till den verksamhet som behandlar uppgifterna. Är du inte nöjd med den åtgärd som vidtas så kontaktar du Trosa kommuns dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@trosa.se eller via Trosa kommuns växel: 0156-520 00.
Om du fortfarande inte är nöjd med hur Trosa kommun behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, besök www.imy.se
Personuppgiftsansvarig
Miljönämnden
trosa@trosa.se
Miljökontoret
miljokontoret@trosa.se
0156- 52000 vxl
www.trosa.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Kunskap i alkohollagen
- signering
- e-legitimation
- Verksamhetsinriktning
- Verifiering av köpet
- Tidigare affärsverksamhet
- Registreringsbevis
- Personbevis och skuldfrihetsintyg
- Köpeavtal
- Ägarförhållanden
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Anmälan avser
- Tillståndshavare/anmälare
- Serveringsställe
- Bifoga handlingar
- Signera och skicka in